Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagplejen

Læring, trivsel og sundhed er fælles fokuspunkter for børn og elevers udvikling i dagtilbuds- og skoleforløbet.

Sammenhæng mellem dagtilbud, 0. klasse og undervisningen

Børns læring er forbundet med det fællesskab og den sammenhæng, de lærer i. Det betyder, at det, børne- ne har lært i for eksempel dagtilbuddet, er bundet til bestemte situationer og det fællesskab, der er i dag- tilbuddet. Børnene skal derfor hjælpes til at tage det, de har lært med sig videre. Børnene skal opleve, at de kan bruge det, de har lært.

I Syddjurs Kommune har vi fokus på seks kompetencer på tværs af 0-16 års alderen. De seks kompetencer er et led i kommunens indsats Klar til Læring (se mere nedenfor). De seks kompetencer er automatisering, behovsudsættelse, gode omgangsformer, nysgerrighed, robusthed og vedholdenhed. Det fælles fokus på disse seks kompetencer hjælper til at skabe gode overgange for børnene.

I Syddjurs Kommune anser vi forældrene som den vigtigste ressource i børnenes liv. Vi arbejder med foræl- drene som aktive deltagere i børnenes dagtilbuds- og skoleliv. Forældrene spiller en vigtig rolle i forhold til at sikre gode overgange – blandt andet ved at hjælpe til det gode samarbejde og sørge for, at relevante informationer deles med de fagprofessionelle.

Forældre, sundhedsplejen, dagplejere, pædagoger og lærere samarbejder om at skabe gode overgange for alle børn. Gode overgange kan være forskellige fra barn til barn. De gode overgange afhænger ikke kun af barnet, men også af det fællesskab, der er omkring barnet. I samarbejdet omkring det enkelte barns over- gang, tager vi i Syddjurs Kommune udgangspunkt i det enkelte barn og barnets behov. På den måde sikres det enkelte barns læring, trivsel og sundhed bedst muligt.

Konkret betyder det, at:

  • Der er faste aftaler for samarbejdet om overgangen mellem sundhedsplejen, dagplejen, dagtilbud
    og 0. klasse.
  • Der er en tæt sammenhæng mellem det, der arbejdes med i dagtilbuddene, og det, der arbejdes med i 0. klasse. På den måde er der en sammenhæng mellem læring i dagtilbuddet og i 0. klasse.
     

Projekter på tværs af overgange

I Syddjurs Kommune har vi en række projekter, der hjælper til at skabe de gode overgange mellem sund- hedsplejen, dagtilbuddet og skolen.

Sprog

At kunne forstå og kommunikere med sin omverden er afgørende for et barns udvikling. I den forbindelse er sproget vigtigt. Vi arbejder med børnenes sprogudvikling fra de er helt små. Der gennemføres sprogvur- dering af alle børn i kommunens dagtilbud, og der arbejdes aktivt med udviklingen af sprog. Et redskab her til er for eksempel Sprogkanonen (se nedenfor).

Sprogkanon

Et redskab til anvendelse i den pædagogiske praksis med konkrete forslag til lege, sange og historier, der skal arbejdes med i både dagtilbud og skole. Målet er at skabe genkendelighed for børnene i overgangene. Som forælder kan man også arbejde med de sange og bøger, som indgår i sprogkanonen. Sprogkanon fin- des her: https://www.syddjurs.dk/sites/default/files/PDF/syddjurs_sprogkanon_red…

Digitalt redskab

Dagtilbuddene bruger det digitale værktøj ”Rambøll Tidlig Opsporing og Indsats” (TOPI). Med TOPI gennem- føres systematiske trivselsvurderinger af samtlige børn, der sikrer en målrettet og forebyggende indsats i dagtilbuddene.

Klar til læring

I Syddjurs arbejdes med seks kompetencer for børn og elever i 0-16-årsalderen. De seks kompetencer ro- busthed, behovsudsættelse, nysgerrighed, vedholdenhed, automatisering og gode omgangsformer. Læs mere her: http://www.syddjurs.dk/borger/skoler-og-uddannelse/klar-til-laering

Samarbejde om overgang til skolen

 

 

Revideret september 2018