Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Motorik

Motorik i Ebeltoft børnehus

I Ebeltoft børnehus har vi et særligt fokus på børns motoriske udvikling, og for at understøtte dette bedst muligt har vi i Æblehaven fire uddannede motorikvejledere, samt 5 motorikassistenter og i Hyrdebakken har vi én motorikvejleder, samt tre motorikassistenter.  

Ca. hvert tredje barn har i dag problemer med motorikken. Undersøgelser viser, at vores trivsel og udvikling har afsæt i vores sanser.  Sansemotorikken styrker barnets motorik og dets koordinering af kroppen. Sansemotorik har betydning for musklernes spænding, som er med til at sikre, at vi bruger kroppen rigtigt. Dette øger barnets selvværd, styrker dets sociale relationer og kompetencer, øger koncentrationen, forbedrer barnets kognitive kompetencer, forbedrer søvnen - hvilket tilsammen giver en forbedret livskvalitet.  

I det daglige laver vi sansemotoriske aktiviteter, såsom fodbade, massage, gå i bare tæer både inde og ude, og vi laver diverse motorikbaner. Vi bruger naturen rigtig meget, da den i sig selv er et stort sansemiljø. Det gør sig gældende både ved at gå på bakker, trille ned af bakker, gå i højt græs, samt mærke vind og vejr. Dette laver vi, da vi ved, hvor vigtigt det er, at alle barnets sanser bliver stimuleret. De tre sanser, vi arbejder ud fra, er: 

  • Labyrintsansen: Denne sans bliver stimuleret, når vi f.eks. slår kolbøtter, gynger og tumler. Hvis denne sans ikke bliver stimuleret, vil barnet hurtigt blive rundtosset, kan nemt blive køresyg, samt have svært ved at rutsje/gynge osv.  

  • Følesansen: Denne sans bliver stimuleret, når vi f.eks. laver fodbade, går i bare tæer, får og giver massage samt laver sansebane, hvor vi går på forskellige underlag.  

  • Muskel-/ledsansen: Dette er spændingerne i kroppen og musklernes styrke. Her kigger vi på om barnet har høj eller lav muskelspænding, som vi kan stimulere med massage og tryk.  

Vi har fokus på motorikken, da den er en væsentlig del af barnets hverdag. Hvis et barn har svært ved for eksempel at holde balancen, kan det være svært at deltage i de andres børn leg. Her kan vi gå ind og hjælpe barnet, og stimulere de rigtige sanser, og derved hjælpe barnet med at blive mere sikker i balancen.  

Vi værdsætter et tæt samarbejde med forældrene, og de vil blev inddraget, hvis vi ser noget, vi sætter en ekstra indsats ind på.  

I vores opstartssamtaler spørger vi ind til barnets første levetid, da dette giver os et indblik i hvor meget og hvor lidt barnet er blevet tumlet, samt om barnet er sensitivt og hvilke forudsætninger barnet starter i institutionen med. Det giver os et helhedsbillede af barnet, så vi bedst muligt kan sikre at barnet får den bedste opstart her i Ebeltoft Børnehus.